Skip to content
  • Home
  • Nieuws
  • Contact
    • Privacybeleid
Greentrends
  • Home
  • Nieuws
  • Contact
    • Privacybeleid
omloopsnelheid debiteuren
Nieuws

Stuur op je omloopsnelheid debiteuren

Geplaatst op 26 februari 2019 door Amy

We zitten op dit moment in een economisch hoogtij. Dat betekent voor veel bedrijven dat er volop kansen liggen om te groeien. Een belangrijke vraag is vaak hoe ga ik deze groei financieren. Want als je op factuurbasis werkt betekent meer omzet ook een grotere debiteurenportefeuille. Het is belangrijk daar goed op te sturen. Een kengetal waarmee je dat onder andere goed kunt doen is de omloopsnelheid debiteuren. Hiermee kijk je naar hoe vaak je je debiteurenportefeuille omzet als het ware. Hiermee krijg je ook een beeld hoe lang je debiteuren gemiddeld open staan. Daarmee genereer je dus ook het inzicht of er ruimte voor verbetering is. Daar vertellen we graag meer over.

Hoe stuur je op een betere omloopsnelheid debiteuren?

Als je het inzicht eenmaal hebt doordat je weet wat je omloopsnelheid debiteuren is, dan is natuurlijk de vraag hoe ga ik dat dan verbeteren? Het korte antwoord is zorg voor een strak debiteurenbeheer. En dat begint bij duidelijk maken wie dat binnen je bedrijf gaat doen. Als iemand zich er verantwoordelijk voor voelt betekent dat vaak ook dat er voldoende focus op is. Ander belangrijk aspect is zorg voor goede software zodat je op een efficiënte manier je debiteurenadministratie kunt voeren. Met deze software moet je allereerst kunnen factureren. Als je dat doet heb je namelijk een veel beter inzicht in wat er uit staat bij klanten. Als je de betreffende software vervolgens kunt koppelen met je internetbankieren dan heb je een realtime inzicht in wat er betaald is en wat niet. Zo kun je snel handelen als er een betalingstermijn is overschreden. Gebruikelijk is om binnen vijf dagen de herinnering te versturen. En in de herinnering hanteer je een betalingstermijn van zeven dagen. Door er op deze manier al kort op te zitten werk je flink aan het verkleinen van je omloopsnelheid debiteuren.

Wat kunnen vervolgacties zijn?

Helaas is het zo dat niet iedere klant na die herinnering gaat betalen. Een vervolg zou kunnen zijn om telefonisch contact op te nemen. Vaak is dit een effectieve manier omdat je dan beter inzicht krijgt in de reden dat er nog niet is betaald. Als dit niet werkt stuur je een tweede herinnering en vervolgens een laatste aanmaning. Hierna zit er niet veel anders op dan een overdracht te doen naar een incassobureau. Deze heeft eventueel ook de mogelijkheid om juridische middelen in te zetten om je vordering te innen.

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Recente berichten

  • Een nieuwe badkamer in 2025: Inspiratie en trends om van te dromen
  • Waarom is een NIKKIE jas zo populair?
  • Waarom massief houten vloeren een slimme keuze zijn voor je huis
  • Bouw je droomhuis voor 150.000 euro: slimme tips en trucs
  • Kleine dagelijkse gewoontes die een groot verschil voor het milieu maken

Recente reacties

    Archieven

    • maart 2025
    • februari 2025
    • januari 2025
    • december 2024
    • november 2024
    • september 2024
    • augustus 2024
    • juni 2024
    • november 2023
    • september 2022
    • januari 2022
    • september 2021
    • mei 2020
    • december 2019
    • oktober 2019
    • augustus 2019
    • juni 2019
    • mei 2019
    • april 2019
    • maart 2019
    • februari 2019

    Categorieën

    • Nieuws

    Meta

    • Login
    • Berichten feed
    • Reacties feed
    • WordPress.org

    Copyright Greentrends 2025 | Theme by ThemeinProgress | Proudly powered by WordPress

    We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Als je doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat ermee instemt.OkPrivacy Policy